Sunday, 13 January 2013

BAB SATU

        Hai.....sapa Farhana,...boleh berkenalan...Saya Farhana, awak sapa nama?..sambil tersengih-sengih Farhana menghulurkan tangannya kepada Zairol. Dah lama Farhana menunggu tangannya disambut, namun mamat Zairol ni buat derk jer...senyum pun tak..sombong bisik hati Farhana. Orang nak berkenalan dia buat tak tau...tak pe..nanti kau nyesal..Amboi boleh dia buat derk dan pergi cam tu jeh...
Terbahak-bahak teman sebiliknya ketawakan Farhana...kau ni Farhana dah lah mamat tu baru datang kat sekolah ni..kau pun satulah kalu dah berkenan pun jangan lah masuk cam tuh je...hai bukan semua orang brutal cam kaulah..kata Sarah pada Farhana....Betul kata Sarah tu Farhana, aku pun setuju dengan Sarah..kalu pun kau nak berkenalan janganlah main redah je...malulah mamat tu...takde ribut takde angin kau main redah je...kata Siti pula. Yelah..yelah..aku taulah..aku ni brutal..tak cantik..pahtu takde sorang pun mamat minat kat aku ni..Dah tu aku redah jelah sapa-sapa yang aku nak berkenalan...teringin juga aku nak ada kawan lelaki cam korang...Habis ko ingat nak berkenalan main hai-hai je ker..kata sarah lagi...kita kan pompuan jagalah maruah dan air muka skit....sambil tersenyum..begitulah rapatnye tiga sekawan ini...walaupun sering bertekak namun masing-masing tak pernah bergaduh dan berkongsi cerita peribadi. Farhana tahu dirinya tidak sebertuah seperti Sarah dan Siti. Kedua-duanya mempunyai wajah yang cantik dan jelita..jikalau pergi keman-mana sahaja pasti ada yang akan mengusik atau ingin berkenalan. jauh sekali dirinya yang tidak pandai bergaya dan memiliki wajah yang keras serta berkulit sawo matang. Namun begitu, Farhana memiliki sifat yang amat disenangi oleh rakan-rakannya kerana sifatnya yang periang dan tidak mudah ambik hati dengan sesuatu hal yang remeh temeh...itulah yang menjadikan Farhana amat disenangi oleh rakan-rakanya terutamanya Siti dan Sarah.
      
       Eh korang panggil Farhana pada Siti dan Sarah. tahun ni kita kan dah nak SPM. Korang tak terpikir ke nak ambik kelas tuisyen. Eh, aku nak jugak kata Siti. Dah lah aku lemah dalam Sains...nak gi tanya kat Cikgu Zaleha tuh..ya ampun garangnyerr bukan main..Apa kata kita pakat -pakat gi tusyen kat satu tempat tuh..aku dengar cikgu yang ngajor kat situ..best-best, Pulak tuh bayarannyer murah pulak tuh..Kata Sarah. Eh eloklah tuh...jom hari Selasa ni..pukul 5.00 petang kita pergi camna??..Kata Farhana lagi..Orait kata Siti dan Sarah...
       

1 comment: